خطرات آلزایمر
نوشته شده توسط : اندرزگو

آلزایمر یا فراموشی یکی از شایع ترین اختلالات مربوط به حافظه به شمار می رود. این اختلال بیشتر در بین افراد مسن دیده می شود. با افزایش سن خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می یابد. اما در موارد دیگر به دلایل مختلف ممکن است در بین افراد کم سن و سال و حتی جوان نیز دیده شود. افراد مبتلا به آلزایمر نیاز به مراقبت زیادی دارند. به همین دلیل است که افرادی که مشغله زیادی دارند برای سالمندان مبتلا به این اختلال از یک پرستار در منزل استفاده می کنند. پرستار سالمند می تواند از خطرات آلزایمر تا میزان زیادی بکاهد. در ادامه برخی از این خطرات را با یکدیگر بررسی می کنیم:

 

دوباره کاری های مکرر

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است دچار اختلالاتی در حافظه ی کوتاه مدت خود باشند. در این صورت ممکن است فعالیت هایی مکه چند لحظه ی پیش انجام داده باشند را به خاطر نیاورند. به همین دلیل ممکن است به بسیاری دوباره کاری ها مشغول شوند. به طور مثال ممکن است فراموش کنند که قرص خود را خورده اند. با خوردن یک قرص دیگر ممکن است جسم خود را با خطرات جدی در اثر مصرف دز بالای دارو مواجه نمایند. همچنین دیده شده که بسیاری کارها مانند حمام کردن را فراموش کرده اند. به طور مثال ممکن است فکر کنند حمام نکرده اند. به همین خاطر بارها و بارها حمام کنند و دچار سرماخوردگی یا بسیاری بیماری های دیگر شوند. به همین جهت توصیه می شود همیشه شخصی کنار آنها باشد تا مراقب این مسائل باشد.

 

فراموشی جایی که وسایلشان آنجاست

افراد آلزایمری مدام فراموش می کنند که فلان وسیله را کجا گذاشته اند. به همین دلیل در بسیاری موارد پریشان و دچار آشفتگی های ذهنی می شوند. به طور مثال در حال آشپزی هستند و فراموش می کنند نمک یا سایر وسایل مورد نیاز آنها کجا هستند. به همین دلیل در بسیاری موارد اطرافیان آنها وسایل ضروری مورد نظرشان را مدام جلوی چشمشان می گذارند. چرا که فراموش کردن جای گذاشتن برخی وسایل ممکن است خطرآفرین باشد. به طور مثال ممکن است فراموش کرده باشند که شماره دخترشان چیست! در آن لحظه نیز نیاز به کمک داشته باشند. به همین دلیل ممکن است حتی جان خود را به خطر بیندازند.

 

فراموشی موقعیت مکانی

فراموشی موقعیت مکانی و جغرافیا ممکن است به شکل های مختلفی پیش بیاید. به طور مثال ممکن است شخص دچار آلزایمر بیرون از خانه باشد و فراموش کند که الان کجاست و چطور باید به خانه بازگردد. به همین دلیل ممکن است دچار آسیب هایی شود. از طرفی برخی افراد سودجو وقتی متوجه می شوند که شخصی آلزایمر دارد از او سو استفاده هایی می کنند. همچنین ممکن است فراموش کنند که در چه شهری هستند. آنها ممکن است تصورشان این باشد که هنوز هم در محله خاصی در یک شهر خاص که در خاطراتشان است زندگی می کنند.

 

فراموشی زمان

حتما شما هم داستان اصحاب کهف را شنیده اید یا فیلمشان را تماشا کرده بودید. آنها تصور می کردند که در زمانی خاص هستند. وقتی از غار بیرون آمدند حسی ترسناک داشتند. این حس در مورد آلزایمری ها نیز وجود دارد. آنها ممکن است فراموش کنند که در چه عصری و در چه زمانی شوند. به همین جهت بارها پیش آمده که شخصی دچار این اختلال قیمت اجناس را گران دانسته و گمان کرده همه چیز شبیه همان زمانی است که در ذهنش دارد.




:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: